Proefrit Renault Zoe

Renault Zoe proefritDe Renault Zoe is misschien wel de eerste redelijk geprijsde elektrische auto. Lijkt zelfs betaalbaar voor particulieren. Is deze B-klasse e-auto het geld waard? Ook als je niet alle fiscale voordelen geniet? Of is het weer een puur zakelijk te rijden auto?

Voor de duidelijkheid: hier vind je geen review of test, maar simpelweg mijn eerste indrukken op basis van de proefrit. Wil je meer en inhoudelijker testen en reviews lezen, kijk dan bij de bekende auto magazines. Bijvoorbeeld de Renault Zoe rij impressie van Autoweek.

De toeters en bellen: lekker overzichtelijk

Voorin bij de Renault ZoeNa de niet-elektrische proefrit in de Prius plugin, moest ik dit keer wel volledig elektrisch rijden in de Renault Zoe. Simpelweg omdat elektriciteit de enige energiebron is voor Renault’s compacte elektrische auto. Gelukkig stond de auto zo’n 70% opgeladen klaar bij Renault dealer Bochane in Arnhem.

De Renault Zoe komt veel bescheidener en rustiger over dan andere elektrische auto’s. Natuurlijk is de auto compacter, maar ook het dashboard is overzichtelijk en rustig gehouden. En de toeters en bellen zijn hier netjes weggewerkt in een touchscreen bovenaan de middenconsole. Zeker voor de ervaren tablet gebruikers is het gemakkelijk om je weg door de menu’s van het R-Link systeem te vinden. Hebben ze slim gedaan bij Renault.

Rijden: stil zoeven, met een sportief vleugje

De auto komt heerlijk stil van haar plek. En als je van snel wegrijden houdt, dan kun je flink optrekken. Niet de meest rappe van de elektrische auto’s, maar het rijdt zo sportief als de rappe hippe stadsautootjes als de Fiat 500 of Opel Adam. Dit komt je wel op wat slechtere scores op de R-Link verbruiksmeters te staan, maar het is leuk om te testen. Met die kleinere stadsauto’s zijn meer overeenkomsten. Door de kortere wielbasis is het veercomfort ook wat minder dan bij de grotere elektrische auto’s. Niet slecht overigens, maar je moet wat meer hobbels nemen. Daardoor krijg ik wel de indruk in een karretje te zitten waarmee je tot 80km/u lekker kan rondkarren.

Renault Zoe proefritHet is trouwens niet zo dat je op de snelweg niet lekker rijdt. Het is alleen wat rumoeriger. De motor hoor je natuurlijk niet, dus je hebt vooral het geluid van de banden en van windgeruis. Aan dat laatste is te merken dat de auto net iets minder afgewerkt is dan de duurdere elektrische auto’s die dan stiller blijven. Maar het is verre van irritant. Op de snelweg wordt wel duidelijk dat de acculading sneller leegloopt. Bij een route met lange stukken snelweg haal je zeker de opgegeven 200km niet, maar schat ik in dat 125km haalbaar is. Als je tenminste zuinig rijdt. En dat moet je leuk vinden. Want het is bijna een sport om met de accu verbruiksgegevens op de touchscreen het bereik zo ver mogelijk op te rekken. Dat is niet voor iedere autorijder weggelegd.

In tegenstelling tot de meeste designs van elektrische auto’s is het zicht naar achter hier overigens beter. Maar ook dit proefmodel was natuurlijk niet de meest goedkopen en had dus ook een achteruitrijcamera beschikbaar.

De Renault Zoe is ook te gebruiken als kleine gezinsauto. De laadruimte is redelijk ruim voor de klasse en achterin kunnen kinderen goed zitten. Let wel, kinderen. Reken er niet op dat volwassenen achterin kunnen zitten. Daarvoor is de Zoe niet echt geschikt.

Conclusie

Achterin beperkte ruimte in de Renault ZoeDe Renault Zoe is een geslaagde B-klasse elektrische auto. Met de volgende voordelen:

  • Comfort door stilte.
  • Gemakkelijk bedienbare auto en dashboard, vereist amper studie.
  • Stuurt lekker
  • Sportief mee karren tot 80 km/u dankzij snelle optrekken
  • Zeer voordelig in gebruik en betaalbaar voor particulieren

Maar er zijn ook enkele nadelen:

  • De accu houdt het vooral in de stad en op N-wegen lang vol. Op snelwegen gaat de actieradius snel omlaag.
  • De accukosten komen er nog bovenop: huur en verzekering.
  • Achterin niet geschikt voor volwassenen.

Dit is een prettige elektrische auto. Maar als enige auto in een huishouden, niet geschikt voor mensen die ook langere afstanden willen afleggen of veel op de snelweg zitten. Als tweede auto is deze uitermate geschikt. Zeker wanneer die auto binnen de 100-150 km maximaal rijdt per dag, met veel bebouwde kom of N-wegen. Voor zakelijke rijders (met alle fiscale voordelen) én particulieren die zo’n afstand rijden en daarna kunnen opladen. Particulieren kunnen de relatief dure aanschaf terugverdienen met beperkte brandstof- en onderhoudskosten en vrijstelling voor wegenbelasting (t/m 2015).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *